Les Goûts-Authentiques

In februari is het ensemble Les Goûts-Authentiques te gast.

Meester en Gezellen

Vocaal en instrumentaal werk van Henry Purcell & tijdgenoten onder leiding van Jan Devlieger (Klavecimbel en blokfluit).
De andere muzikaten zijn Sterre Decru, Nele De Soete en Chiara Paganini (zang), Linde Demuynck (klavecimbel) en Johanna Lambrechts (blokfluit).

Gratis concert, vrije bijdrage ten voordele van VZW ZIJN (www.vzwzijn.be)

Zaterdag 3 februari 2018





Sterre Decru (°1999) startte op negenjarige leeftijd met zingen bij Isabelle Dekeyser
aan het Stedelijk Conservatorium in Brugge. In september 2014 kwam er al een
eerste deelname aan de musical ‘Beauty and the Beast’ van KotéKoer. Later, in
2015, volgde ‘de toverfluit’ van Artbij vzw. Ook sinds 2015 volgt Sterre elke jaar in de
maand augustus de masterclass ‘Barokopera’ bij het muziektheater Transparant. In
juli 2017 kreeg Sterre de kans om mee te zingen in het wereldkoor ‘World Youth
Choir’ waarmee ze een reeks optredens deed in de Balkan. In september 2017
startte Sterre haar eerste Bachelor zang aan het Lemmensinstituut te Leuven, waar
ze bij de Britse sopraan Catrin Wyn-Davies studeert.


Nele De Soete studeerde na haar middelbare school te Brugge, toegepaste
Wiskunde aan de Universiteit van Gent. Zij behaalde haar diploma in 2014, waarna
zij zich nog een jaar verdiepte in de Actuariële Wetenschappen. Na het behalen van
een tweede diploma in 2015 als Actuaris, besloot zij haar leven toe te wijden aan de
muziek. Als kleindochter van de Brugse organist Roger Deruwe, groeide zij op in een
muzikale omgeving. Haar eerste stappen in de wereld van de klassieke muziek
werden dan ook al vroeg gezet. Op jonge leeftijd volgde zij notenleer en viool in het
Stedelijk Conservatorium te Brugge. Later stapte zij over naar zang en volgde les bij
sopraan Sarah Peire. In 2016 vatte Nele haar hogere studies zang aan te Gent in het
Koninklijk Conservatorium bij Hendrickje Vankerckhove. Verder volgde zij privéles bij
Lieve Vanhaverbeke en nam deel aan masterclasses bij o.m. Lena Lootens, Zeger
Vandersteene, Thomas Buckner en Ubaldi Fabri.


Chiara Paganini zong al op 5-jarige leeftijd solo op kerstconcerten voor 200
luisteraars. Op 7-jarige leeftijd begon ze met renaissance harp. Momenteel studeert
ze zang bij Sarah Peire, barokviool bij Annelies Decock, Karel Ingelaere en Patrick
Beuckels en klavecimbel bij Jan Devlieger. Ze is sopraan in het Bladelin en treedt op
met Musica Gloria, het ensemble van haar broer Beniamino. Als barokvioliste nam ze
o.a. enthousiast deel aan de Jongerenopera Orfeo van Muziektheater Transparant.
In maart gaat ze proeven van het Brussels Franstalig Conservatorium op een
masterclass met Mira Glodeanu en Benoît Douchy.


Linde Demuynck begon haar muziekstudies aan het stedelijk conservatorium te
Brugge bij Jan Devlieger en volgde ook les bij Guy Penson. Momenteel studeert ze
klavecimbel aan het Lemmens instituut te Leuven bij Bart Jacobs en Kris Verhelst.
Linde nam deel aan verschillende projecten zoals jongeren opera producties van
muziektheater transparant o.l.v. Nicolas Achten en had zelf de muzikale leiding in “La
Serva Padrona” van Pergolesi. Ook volgde ze lessen en masterclasses in binnen en
buitenland bij onder andere Ketil Haugsand, Stanislav Gres, Benjamin Steens en
Menno Van Delft.


Jan Devlieger studeerde aan het conservatorium van zijn geboortestad Gent, en
behaalde er eerste prijzen voor harmonie, contrapunt en fuga (W. Carron) en
kamermuziek (M. Ketels). Aan de hogeschool Gent – departement Conservatorium
verwierf hij ook de meestergraad voor zowel blokfluit (P. Peire) als klavecimbel (C.
Verhenneman). Als klavecinist, organist, blokfluitist en zanger verleende hij zijn
medewerking aan tal van ensembles zoals Ex Tempore, Ardalus, Het Kamerorkest,
Het Symfonieorkest en Aquarius Soloists. Hij is de stichter van het barokensemble
Les Goûts-Authentiques en het renaissancegezelschap O Felici. Jan Devlieger
maakte cd-opnames voor labels als Etcetera: A due cembali obligati (met Guy
Penson, klavecimbel) en The Submission (muziek van de Gentse familie Loeillet),
Aliud: The Delightful Companion (met Marcel Ketels, blokfluit), en Phaedra: Around
Jacob van Eyck (artistieke leiding: Karen Ketels) en recent ook Five Centuries of
Flemish Harpsichord Music (Jan Devlieger solo klavecimbel). Jan Devlieger is leraar
blokfluit, klavecimbel en theorie aan het conservatorium van Brugge en de
muziekacademie van Deinze. Hij doceert begeleidingspraktijk en stemmen aan de
School of Arts – Conservatorium Gent. Jan Devlieger componeert in oude stijlen, met
uitgaves bij Musica Repartita (Utrecht). Hij schrijft ook programmabijlagen voor De
Singel (Antwerpen).


Vorige
« Prev Post
Eerder
Next Post »

Podium voor de Passie

GRATIS
Benefiet muziek- of theatervoorstelling
Elke eerste zaterdag van de maand. Orgelzaal, Muntplein 6, Brugge
Telkens om 20 uur.